Saturday, November 17, 2018

Apa Itu Unique Selling Proposition Dalam Pemasaran Dan Kaitan Dengan Copywriting?

Apa Itu Unique Selling Proposition Dalam Pemasaran Dan Kaitan Dengan Copywriting?

Oleh: Abd Rahaman Rasid



Apa itu unique selling proposition atau ringkasnya USP? Unique selling proposition ialah keunikan atau kelebihan produk atau perkhidmatan berbanding dengan pesaing lain. Mari menonton video di bawah ini yang berkaitan dengan USP.




Video di atas sebenarnya menunjukkan nasi kukus dengan berlaukkan ayam, atau sotong dan ikan siakap sahaja. Ia dijual di Restoren Sri Keningau di Shah Alam Selangor. Ia tidak ada bezanya nasi kukus berkuah ayam dengan lauk ayam, sotong dan siakap dengan banyak restoran makanan yang sama.

Jadi apa uniknya restoren di atas berbanding dengan restoren lain?


Yang uniknya Restoren Sri Keningau ialah ia cara persembahan makanan kepada pelanggan iaitu di atas di dalam tin bekas jus dan sebagainya.

Keunikan ini atau USP telah dieksploit oleh restoren ini dalam meningkatkan jualan dan bisnesnya. Tentu orang akan tertarik untuk datang dan mencubanya.  Keunikan cara persembahan hidangan diperkuatkan pula dengan resepi tersendiri semasa menggoreng ayam, sotong dan siakap menambahkan lagi keunikan masakan di restoren ini.


Bagaimana USP itu Penting Dalam Pemasaran?


Apabila kita mempunyai produk dan perkhidmatan yang unik, ia boleh memberikan kelebihan pemasaran sekiranya kita bijak memasarkannya samada secara offline atau online. Ia menunjukkan jualan anda tanpa pesaing dan tentu anda boleh mencapai sasaran jualan tahunan. Anda boleh bertahan lama dalam pasaran kerana tiada pesaing perniagaan!

Di sekeliling kita pun banyak produk dan perkhidmatan yang mempunyai USP yang membolehkan mereka menguasai pasaran hampir tiada pesaing yang boleh masuk dan bertahan. Contohnya, Kentucky Fried Chicken, Mac Donald, Ramlee Burger, jam Rolex, kereta BMW, kasut Nike, pil panadol, baju Polo dan banyak lagi.

Jadi bila memilih barangan untuk dijual samada dijual secara direct, affiliate atau dropship, maka sila tengok kepada keunikan atau USPnya.Tanpa USP, pelanggan akan berkata:

"Apa bezanya produk anda dengan produk A", atau
"Sama je produk anda dengan produk A, B dan C" atau
"Mengapa saya harus beli produk anda, bukan produk B?"

Tentu anda kena jawap dengan menyakinkan supaya pembeli itu membeli dari anda, dan anda tentu tidak mahu kehilangan jualan!

Saya sendiri mengedarkan beberapa barang yang mempunyai keunikan. Cuba tengok contohnya untuk anda pelajari.

1. Krim rawatan kulit Ozpure - keunikannya ialah ia krim 100% minyak zaitun tanpa steriod dan ada kelulusan KKM. Hampir semua krim rawatan kulit di klinik dan farmasi steriod, bahan asing yang menyebabkan gatal hilang sekejap sahaja dan datang balik.

2. Krim lelaki Xgene Royale - keunikannya ialah krim sapuan kepada alat kelamin lelaki yang hampir tiada pesaing. Ia dibuat dari ekstrak tongkat ali terbaik, produk diformulasikan oleh Dr Ismail Tambi, pakar sakit tuan terkenal negara kita dan ada KKM. Boleh anda tunjukkan pesaing produk ini?

3. 60 Template Iklan Sales - sebuah buku copywriting yang mengandungi 60 template iklan dan jualan. Template ini telah diuji keberkesanannya sebelum dipasarkan. Anda hanya pilih template yang sesuai dengan produk anda. Hanya copy, edit, save dan upload ke Facebook atau whatsapp. Ada pesaingnya? Yang banyak ialah buku bacaan copywriting sahaja.


Apa kaitan topik Unique Selling Proposition (USP) dengan Copywriting?


Copywriting hanyalah cara penulisan iklan dan surat jualan yang mengikut kaedah prinsip penulisan yang diterima oleh kebanyakan copywriter.

Sungguhpun sesuatu produk itu mempunyai USP tetapi jika tidak cekap dan effisien berkomunikasi dengan pelanggan pun tidak ada maknanya, terutama produk yang dipasarkan secara online.

Jadi penulisan yang baik atau copywriting yang baik adalah resepi juga kepada kejayaan pasaran. Dalam video di atas kita lihat bagaimana ia dirakam dan ditulis dengan baik mengenai produk makanan nasi kukus ayam tonggek.


Kesimpulan


Sekarang anda sudah paham apa itu konsep unique selling proposition dan hubungannya dengan copywriting?

Adakah anda mahu bahan ilmu copywriting terbaik dipasaran? Jika Ya, klik pautan ini:

Copywriting Power Post Covid-19


Ditulis oleh:
Abd Rahaman Rasid CFP

Nota: artikel ini boleh dicopy dan diedarkan dengan memberi kredit kepada penulis dan sumber blog iaitu:
https://copywritingbisnes.blogspot.com/2018/11/unique-selling-proposition.html


 176 Template Copywriting The Story Selling | Belajar Copywriting Dengan 22 Video | Channel Telegram Copywriting | 105 Template Headline Iklan Power Giler

2 comments:

Tektik Membina 10 Artikel dan Iklan Dengan Headline Power

Tektik Membina 10 Artikel Dan Iklan Dengan Headline Power Bukan Senang Nak Tulis Banyak Artikel Seorang blogger atau seorang penulis w...