Monday, November 12, 2018

Mengapa Peniaga Online Tidak Menjual Benefit Tetapi Menjual Proses?

Mengapa Peniaga Online Tidak Menjual Benefit Tetapi Menjual Proses?

mengapa peniaga online tidak jual benefit tapi menjual proses
Peniaga Online

Jangan Jual Proses Jual Result


Untuk mereka yang baru berniaga online: Bila korang nak jual produk dekat orang yang belum kenal.

Ada tiga cara paling cepat untuk boom-kan produk tu:

1) Minta pelanggan sedia ada rekemen.

2) Give value first, sell later.

3) Product demo.

[Post ini serius panjang. Klik share untuk simpan di FB wall masing-masing. Nanti boleh rujuk balik]

Hari ni saya nak cerita sikit tentang ilmu Direct-Response Copywriting:

"Satu ilmu yang boleh buatkan orang membeli serta merta"

Excited nak belajar?

Okay, rule dia ...

Jangan jual PROSES, jual RESULT.

Orang hanya nak tahu proses, selepas dia nampak result.

Kesilapan ramai peniaga, dia cuba nak terang;

- "Susah payah dia hasilkan produk tu"

- "Produk ni ada KKM, susah tau dapat KKM"

- "Produk aku ni, herba dia dari amazon"

Korang ingat prospek ada masa untuk sakit kepala simpati dengan susahnya korang?

Memang tak la. Semua orang pentingkan diri kot.. huhu

===================

Saya bocor sikit rahsianya yer

Maaf cakap!

Orang kita ni terutamanya Melayu, memang mudah dipengaruhi dengan fast-proven-result ni...

Sebab tu saya tak pelik. Produk yang putih-putih sekelip mata tu masih laku di Malaysia.

Sebab orang kita mudah terpengaruh dengan RESULT.

"Faris, habis tu produk putih-putih akak tak laku pun?"

Sebab akak tak jual result la tu.

Akak asyik jual produk jer. Produk akak power la. Produk akak ada lulus KKM la.

Ingat: "Tak semua orang educated macam kita. Tak semua orang tahu apa yang kita tahu. tak semua orang sedar KKM tu penting, macam ktia sedar"

Jadi jangan fokus benda yang prospek tak nak, fokus apa yang mereka nak 

=====================

Contoh: Jual tudung

Prospek tak kisah sangat pun korang beli kain dekat negara cina ke, kena upah designer mahal2 ke, kena berpeluh buat photoshoot bawah matahari ke...

Serius diorang tak kisah!

Prospek hanya kisah pasal diri dia jer.

Jadi apa korang perlu buat? Jual RESULT yang prospek nak.

Jual la experience bila orang pakai tudung tu nampak cantik. Bila pakai orang puji.. orang pandang ada kelass, ada taste, dll

Elakkan cerita tentang proses yang penat tu.
Buat sakit hati jer

Jual result! 

==========

Ok berbalik kepada 3 cara yang saya bagitahu tadi.

Ini langkah demi langkah yang korang boleh apply.

Cara 1# - Minta Rekemen


Kenapa ia berkesan?

Mostly, orang lebih percayakan kawan dia berbanding penjual.

Kita orang buat kelas beribu ringgit tu pun. Yang datang mostly hasil daripada rekemendasi member.

Member yang dah percaya kita boleh deliver ilmu dengan baik.

Jadi, tugas kita adalah buatkan pelanggan sedia ada berpuas hati. Jaga mereka elok-elok. Supaya dia rekemen produk @ servis kita.

Bila kawan yang rekemen, kita biasanya tak kisah sangat pun dengan harga.

Sebab kawan kan? Tak kan la kawan kita menipu kot? Itulah yang berlaku dalam minda separa sedar prospek

Jelas setakat ni?

Cara 2# - Give Value First, Sell Later


Kenapa ia berkesan?

Sebab daripada kecik kita telah dilatih untuk menghomati insan yang berma GURU.

Siapa sahaja yang memberi nilai dalam hidup kita akan dianggap sebagai guru.

Bukan sahaja dihormati, bahkan apa yang GURU sebut. Kita anak murid kena percaya. Jangan bangkang.

Perasan tak benda ni berlaku dalam diri kita?

Ini mindset yang telah ditanam sejak dari kita kecil lagi.

Bila kita mahu dinobatkan sebagai guru di dalam hati prospek. Bagilah VALUE dulu sebelum menjual.

Insyaallah, selepas tu apa yang kita cakap, rekemen, orang akan ikut. Sebab mereka dah percaya kita. Kita GURU mereka.

Jelas setakat ni? Ok, ini lastt...

Cara 3# - Product Demo


Kenapa ia berkesan?
Pernah tak dengar orang kata:

- “Show, don’t tell”

- “Picture speak louder than word”

Banyak lagi la. Ya, saya setuju dengan quoate ini.

Visual (seperti gambar atau video) adalah cara cepat untuk sampaikan mesej dan mempengaruhi prospek.

Copywriting juga penting, ia ada peranan yang lain. Cuma visual ni adalah cara cepat untuk tarik perhatian dan buatkan prospek nak tahu serta merta.

Daripada korang cerita, produk korang kalis air.

Lebih bagus korang masukkan jer terus produk tu dalam air.

Nampak poin yang saya cuba sampaikan?

=======================

Sekian itu saje. Korang belajar sesuatu?

Sebenarnya banyak lagi saya nak kongsikan. Tapi macam saya bagitahu sebelum ini.

Bila penyampaian tu dalam bentuk teks, ia jadi terhad. Tak semua benda orang boleh 'tangkap'.

- Fokus kita membaca pun bukan lama sangat.

- Sorang paling lama 30 minit

- Leaps tu, otak dia akan penat.

So, jika korang orang visual yang memang#SERIUS nak #mendalami ilmu #psikologi di sebalik iklan-iklan yang berkesan ni….

Saya dah susun siap-siap 22 video khas step by step lengkap dari zero sampai anda boleh hasilkan iklan sendiri di online.

Saya terang guna #video, supaya cepat faham.

Dan boleh terus buat.

Bak kata John Caples:

“Copywriting is writing a believable message to the right person”

- Copywriting bukan sekadar tulis

- Kita kena tulis mesej yang dipercayai

- Ada ilmu psikologi disebalik iklan yang power

- Fahamkan proses dulu.

- Lepas ni senang la korang nak buat iklan

=============

Ada siapa nak belajar ilmu ni?

Komen: “NAK”

Setakat ni pelaburan untuk 22 video ni bawah 100 ringgit lagi la. Kalau korang rasa mahal jugak, tak tahu nak cakap apa. huhu

Itu harga hari ni. Esok2x kalau mood saya happy. Saya naikkan terus sampai RM290. Padan muka!

Siapa suruh lambat.. hmmm

Sumber: Klik lmej ini. Kredit kepada Faris Osman


No comments:

Post a Comment